Odrzucenie transakcji kartą płatniczą? Poznaj 6 najczęstszych powodów takiej sytuacji!

Odrzucenie płatności kartą płatniczą podczas wizyty w sklepie czy restauracji to stosunkowo częsta sytuacja. Nie powinniśmy jednak panikować gdy nam się przydarzy przypominając sobie stan naszego konta, gdyż często wbrew pozorom nie jest to powodem odrzucenia płatności. Istnieje co najmniej kilka przyczyn takiego stanu rzeczy i zdecydowanie warto je poznać. Dzięki temu będziemy wiedzieć co zrobić, nie będziemy się denerwowali oraz zareagujemy odpowiednio — często finalizując początkowo odrzuconą transakcję. Jakie są zatem najczęstsze powody odrzucenia płatności? Sprawdź poniżej!

Po prostu brak internetu

Pierwszy powodem, dla którego możemy nie dokonać transakcji naszą kartą płatniczą, jest po prostu brak internetu w terminalu lub bankomacie. Wypadki takie zdarzają się dosyć często. Mogą objawiać się przez całkowity brak internetu lub jego zerwanie w trakcie wykonywania transakcji. Jeśli internetu nie ma w ogóle, nie będziemy mogli nawet rozpocząć płatności. W większości przypadków zdarza się, jednak że możemy ja rozpocząć, ale w trakcie jej realizacji transakcja zostanie odrzucona. Na niektórych terminalach może nie pojawić się odpowiedni komunikat, sugerując, że to brak środków na karcie. Warto w takiej sytuacji poprosić o sprawdzenie tego elementu sprzedawcę, jeśli wiemy, że z naszą kartą jest wszystko w porządku, gdyż np. płaciliśmy nią chwile temu. Czasami może zdarzyć się również tak, że środki zostaną pobrane z naszej karty, a transakcja nie zostanie zaakceptowana. Należy zawsze zabrać kopię wydruku, na której widnieje odrzucenie trakcji, aby mieć dowód przyjęcia środków przez akceptanta. Środki mogą zostać jednak pobrane przez system z naszego konta i być zwrócone np. do 24h lub do kilku dni. Jeśli to nie nastąpi, należy z wydrukiem udać się do naszego banku.

Uszkodzona karta lub jeden z trzech elementów płatności

Drugim powodem, dla którego często nie możemy dokonać transakcji kartą, jest uszkodzenie fizyczne karty płatniczej. Istnieją trzy moduły płatności. Są to pasek magnetyczny — praktycznie rzadko już stosowany, chip oraz moduł płatności zbliżeniowych. Pasek magnetyczny może rozmagnesować się wraz z upływem czasu i używania karty lub noszenia jej w kieszeni np. blisko urządzenia elektromagnetycznego, jakim jest telefon. Chip może zostać zaś przetarty lub uszkodzony fizyczne poprzez nadłamanie. Trzeci moduł przeznaczony jest do płatności zbliżeniowych w karcie. Występuje on w formie zatopionej w plastiku cienkiej anteny. Ona również może zostać przerwana i uniemożliwić dokonywanie transakcji. Uszkodzenie naszej karty będzie objawiało się tym iż nie będziemy mogli dokonywać płatności jedyne jednym z tych trzech systemów. Można to zweryfikować, gdy posiadamy kartę z dwoma lub trzema systemami, płacąc innym sposobem. Gdy karta rzeczywiście jest uszkodzona, należy zawnioskować o nową do banku. Profilaktycznie warto też wymieniać karty, gdy noszą one już ślady intensywnego użytkowania i mamy obawy, że mogą odmówić posłuszeństwa w najbliższy czasie.

Limit wydatków na koncie lub karcie

Częstym przypadkiem, kiedy nie możemy zapłacić za zakupy lub usługę naszą kartą jest limit nałożony na koncie lub karcie. Oba te produkty bankowe posiadają możliwie limity gdzie określamy jaką sumę dziennie lub miesięcznie — czy nawet w pojedynczej trakcie możemy wydać. Czasami limity takie ustawione są domyślnie przy uruchomieniu i wydawaniu karty. Jeśli więc odrzucenie następuje przy nowej karcie, zdecydowanie warto sprawdzić właśnie limit płatności na koncie. Możemy zrobić to w aplikacji bankowej, serwisie internetowym czy osobiście w banku. Limity możemy również zmienić, ustawiając je samodzielnie (sprawdź ranking kart kredytowych na ranking.co.pl). Zdecydowanie powinniśmy to zrobić tuż po otrzymaniu karty, aby nie zostać zaskoczonym w sklepie przy wydaniu po raz pierwszy nieco większej sumy pieniędzy.

Nieobsługiwany typ karty

Kolejnym powodem, dla którego transakcja naszą kartą może być odrzucona to nieobsługiwany typ karty. Przeważnie w punktach z możliwością płatności możemy płacić wszystkim najpopularniejszymi typami kart debetowych, przedpłaconych i kredytowych Visa oraz MasterCard. Istnieją jednak karty wydawane przez American Express lub innych mniej popularnych w Europie wydawców, które mogą nie być akceptowane. Problem z płatnościami możemy mieć również płacąc kartą wirtualną uruchamianą na naszym telefonie z modułem płatności zbliżeniowych – których niektóre np. starsze typy terminali lub wydawców mogą nie być obsługiwane. Na ten aspekt odrzuceń należy również spojrzeć, gdy płacimy za opłaty hotelowe lub wypożyczamy samochód. W takiej transakcji czasami może być wymagana płatność kartą kredytową w celu blokady środków i potwierdzenia naszego statusu finansowego, więc nie dokonamy jej kartą debetową.

Co robić przy odrzuceniu płatności kartą?

Jeśli wiemy już, jakie są możliwe przyczyny odrzucenia płatności kartą, w takiej sytuacji należy postąpić w odpowiedni sposób. Na początku powinniśmy przypomnieć sobie lub sprawdzić np. w aplikacji bankowej czy na naszym koncie znajdują się środki oraz czy karta lub konto nie posiadają blokady. Następnie należy spróbować dokonać płatności innym sposobem np. na chip lub pin i zweryfikować czy to nasza karta nie jest uszkodzona. Warto też upewnić się, czy np. hotel lub inne miejsce wymaga użycia danego typu karty np. kredytowej. Gdy mamy pewność, że wina nie leży po naszej stronie, powinniśmy poprosić sprzedawcę lub osobę nas obsługującą, aby sprawdziła terminal pod kątem usterki lub braku internetu oraz zresetowała terminal. Jeśli w dalszym ciągu nie możemy dokonać transakcji, należy udać się do banku lub skontaktować się na infolinii z doradcą bankowym oraz opisać sytuację. Czasami wina może leżeć w uszkodzeniu karty, po stronie banku lub wynikać z jeszcze innego powodu.

Porada: Jeśli wybieramy się na zakupy i chcemy płacić kartą, zawsze powinniśmy mieć ze sobą gotówkę w takiej wysokości, aby pokryć ew. zakupy lub usługę. Awarie kart i terminali zdarzają się relatywnie często. Jeśli wykonamy transakcje poprawnie, nie musimy wydawać gotówki, która pozostanie w naszej kieszeni jako zabezpieczenie do kolejnej transakcji.

Zostaw komentarz